Ahad, 11 September 2016

Memahami maksud PLU dan sewaktu dengannya...

Sumbernya boleh dapatkan disini..

PLU, LGBT, Gay, Lesbian, Pengkid, Homoseks, Biseks, Pondan, Bapok, Mak Nyah... apakah ia???

 

Apa yang korang faham dengan maksud PLU? PLU tu datang dari perkataan 'People Like Us'.. pendapat orang mengenai PLU tu apa benda berbeza-beza.. ada yang mengatakan PLU tu exclusive untuk gay.. maksudnya 'gay = PLU'.. so, ada yang kata lah, yang biseksual tu bukan dari kalangan PLU.. ada pula yang pernah chat dengan aku kata bagi dirinya 'gay dengan PLU' tu pula berbeza maksudnya.. gay tu macam orang yang dah terlalu songsang sangat.. tapi kalau PLU mereka takde lah songsang sangat.. songsang di sini merujuk kepada lifestyle.. maksudnya 'gay' adalah individu yang suka cari seks, banyak skandal, jenis yang memang sosial.. tapi PLU pula jenis yang moderate.. takde lah expose-expose sangat.. mungkin lebih kepada discreet macam tu lah.. tu mengikut pendapat orang yang aku pernah chat lah.. ada pula yang kata, PLU ni exclusive untuk golongan songsang lelaki je.. lesbian, pengkid tu semua, bukan sebahagian dari PLU.. but then, ada pula perempuan lesbian and pengkid pun guna perkataan PLU tu untuk refer golongan mereka gak..

Jadi, apa yang dimaksudkan dengan PLU?

Pada pandangan penulis, (PLU according to Encik Putera) PLU tu sama ertinya dengan LGBT..

PLU = LGBT

Dengan kata lain, PLU tu merujuk kepada empat kolongan ini iaitu Lesbian, Gay, Bisexual dan juga Transgender.. so, kalau mengikut permahaman dan pendapat penulis, keempat-empat golongan ni juga adalah sebahagian dari PLU.. maka, PLU tu tak exclusive untuk gay sahaja, tapi juga merujuk kepada golongan lesbian, biseksual dan juga transgender.. so, sekali lagi, PLU tu sama sahaja bila kita fikir mengenai term LGBT..

for me,      PLU = LGBT

but, PLU dan LGBT pun ada bezanya juga dari segi level nye..


Term LGBT bagi penulis mempunyai maksud yang terlalu formal, PLU pula lebih santai.. pun begitu, PLU dari segi tanggapan orang pula macam satu perkataan yang lebih sopan/polite berbanding kalau dengan perkataan LGBT.. usually lah kalau kita guna perkataan LGBT, ianya bunyi yang agak kasar, provokatif dan negatif.. tapi kalau kita guna perkataan PLU pula, ianya bunyi yang lebih sopan dan santai.. kalau nak faham macam perbezaan antara perkataan 'saya' dengan 'aku' lah.. 'saya' lebih sopan, tapi 'aku' macam kasar bunyi nye.. so, bagi golongan ini di Malaysia khususnya, mereka lebih prefer kata 'aku ni orang PLU' berbanding 'aku ni orang LGBT'.. sebab LGBT ni aura nya agak negatif dan provokatif, tapi PLU pula aura yang lebih sopan dan santai.. so, tu lah yang membezakan antara PLU dengan LGBT..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan